Останні новини

Кошового отамана Запорозької Січі Івана Сірка не раз, ще за життя героя, називали характерником, вовкулаком, людиною, що товаришує з нечистою силою, бо, за повір’ями, ні стріли, ні кулі його не брали, а ворожа шаблю відскакувала від тіла Івана Сірка. А якими подвигами він насправді прославився, що заслужив таку шану?..

Іван Сірко належав до видатних політичних діячів і козацьких полководців України, був учасником морського походу запорозьких козаків на чолі з Богданом Хмельницьким – штурмував турецьку фортецю Трапезунд; брав активну участь у Визвольній війні українського народу у 1648-1654 роках.

У середовищі українського козацтва Іван Сірко мав високий авторитет. Козаки спочатку обрали його вінницьким полковником. Після драматичних подій 1660 року і укладення гетьманом Юрієм Хмельницьким трактату з Польщею, згідно якого Україна знову поверталася під її владу, Іван Сірко подався на Запорожжя, щоб продовжити визвольну війну.

Протягом 1663-1680 років козаки вісім разів обирали його кошовим отаманом. (Кошовий отаман обирався щороку).

Обрядові дії, пов'язані з рослинністю, відігравали важливу роль в календарних святах українців, та й не тільки в них (календарних), бо часто використовувалися у повсякденні. Ці обряди мали забезпечити людині здоров'я, зміцнити добробут сім'ї, посилити плодоріддя землі й плодючість худоби, вберегти господарство від нечистої сили, “злого ока”, ворожбитів. Саме до таких рослинних символів належить дуб.

Він здавна користується в народі глибокою шаною. Ще стародавні слов'яни влаштовували біля лісових велетнів обрядові дійства. Звісно, з прийняттям християнства такі ритуали поступово відходили у минуле, а згодом канули в лету.

На Зелені свята молодь влаштовувала т. зв. “гральний дуб” (або “сухий дуб). Для цього у центрі села, іноді за околицею, ставили довгу жердину з прикріпленим зверху колесом від воза, прикрашали її травами, квітами, барвистими стрічками, обкопували невеликим рівчаком. Довкола такого “дуба” відбувалися ігри, що супроводжувалися спеціальними піснями. Цей обряд символізував буяння природи, спалах літа. Адже, за фенологічними спостереженнями, якщо зацвів дуб — прийшло справжнє літо. Не випадково на Трійцю, з-поміж іншої зелені, гілками дуба, рясно вкритими листом, прикрашають оселі. Це — і символ багатства, і міцності роду.

6 травня християни східного обряду вшановують Святого мученика і побідоносця Юрія (Георгія), який був страчений за віру у Христа 303 року.

У народному побуті українців Юрій вважається покровителем хліборобства і скотарства, а, отже, і людей цих професій. Тож ще у давнину свято набуло у нас особливої популярності. Ім'я Святого лицаря Юрія Побідоносця (на іконах достойника зображають на коні зі списом, яким він убиває лихого змія) зустрічається у багатьох народних піснях, переказах та легендах. Згідно зі стародавніми народними віруваннями, у цей день весна сходить на землю, тягнуться до сонця ярові культури, оживають озимі посіви, зеленіють луки, ліси й сади, гаї та діброви, а роса набуває цілющої властивості. Тому колись на Юрія ще до схід сонця збирали росу і промивали нею хворі очі, дівчата вмивалися, щоб гарними бути. Неодмінно ходили на поля, оглядали озимі посіви, влаштовували на межах спільні трапези.

Та найголовніша подія — перший після зими вигін худоби на пасовиська. На Гуцульщині розводили багаття зі скіпок, гілок глоду та сміття, переганяли через нього домашніх тварин, приповідаючи: “Дай Боже, аби стільки було маржини (худоби), скільки має бути попелу із цього курища”. Пастухів з отарами овець урочисто проводили на полонини. Щоправда, частіше це робили після свята.

У давніх народних повір'ях жаба, як і змія, наділена здатністю приносити людині добро або зло. За деякими легендами вона була створена самим Богом. Убивство жаби вважалося тяжким гріхом, яким людина могла накликати біду на себе та своїх близьких. Вважали, якщо палицею відігнати вужа або іншу змію (скажімо, гадюку), які напали на жабу, то така палиця набувала чудодійної сили, нею можна було відвертати грозові хмари, град, шукати скарби тощо. Водночас жаба виступала уособленням нечистої сили, її створення приписували чортові, відьми використовували у чаклунстві, а укуси цілком безпідставно вважали небезпечними і навіть смертельними. Наголошуємо: це не так! Жабу остерігалися брати в руки, боячись бородавок. У тому, що жаба перебігає (радше — перестрибує) дорогу або з'являється в хаті, вбачали недобру прикмету. Жаба здавна використовувалася у замовляннях, ворожіннях та інших магічних дійствах як приворотний або відворотний засіб. Займала вона помітне місце і в народній медицині. Мертву жабу прикладали до наривів як своєрідний компрес, що мав сприяти визріванню нариву. Особливо часто жабу використовували від лихоманки — клали за пазуху або лякали нею хворого. Щоправда, не знаємо, чи допомагало... Засушену жабу носили на ший як ладанку, інколи нею обкурювали важкохворих. Вірили, що молоко, в яке кинули жабу, здатне зцілити від укусу гадюки. Народні прикмети стверджують: - Кумкають жаби — наближається негода. - Весною жаби починають скреготати, коли прогримить перший грім. - Якщо жаби скрегочуть уночі — можна не чекати морозу. Давні спостереження підтверджують: жаба оселяється там, де буде влітку вдосталь вологи. Таким чином господарі вибирали місця для посіву.

Оспіваний у народних піснях, кінь здавна мав пошану у людей, адже його роль у господарській діяльності та житті людини була (і почасти залишається) неабиякою важливою. Кінський череп наділявся властивостями оберега від нечистої сили, вважався символом родючості землі. Господарі нерідко застромляли його у тин на городі, щоб все родило, або тримали на пасіці, щоб бджоли велися, прикріплювали на клуні як охоронну силу від злих чарівників та інших нечестивих істот. Голову коня закопували під час будівництва греблі, щоб болотяний дідько не зміг її зруйнувати.

Вважалося, що зілля, яке проросло крізь очиці покинутого кінського черепа, має не тільки лікувальну, а й чудодійну силу. Але при необережному, неправильному поводженні, він може становити небезпеку, у ньому може зачаїтися зла сила. А її — не чіпай! Згадаймо давню легенду про Віщого Олега, коли із кінського черепа виповзла гадюка і вжалила князя.

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.